s

Aangenaam

Stichting Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen (SGZV) is sinds 2021 de uitvoeringsorganisatie voor bestemmingsmanagement en gastheerschap in de gemeente Sluis. Als belangenorganisatie binnen de vrijetijdssector draagt SGZV zorg voor de belangen van en balans tussen inwoners, ondernemers en gasten.

Bestemmingsmanagement en gastheerschap. Twee mooie termen. Maar wat houdt bestemmingsmanagement precies in? Hoe pakken we het gastheerschap aan? Wat betekent dit voor ondernemers? En waarom zijn de inwoners zo'n belangrijke doelgroep?


Bestemmingsmanagement
Tegen 2030 wordt een groei van het toerisme aan de Nederlandse kust van 56% voorspeld. De behoefte om bezoekersstromen te beïnvloeden is hierdoor groter en actueler dan ooit.

We weten allen dat toerisme van economisch en maatschappelijk belang is voor gemeente Sluis, haar ondernemers en inwoners. Bestemmingsmanagement is het middel om een balans te vinden tussen de positieve (economisch) en negatieve (maatschappelijk) impact van toerisme. Samen met Vlaamse en Zeeuwse partners zetten we in op spreiding in tijd en plaats. Concreet houdt dit in dat we ons unieke achterland en het cultureel erfgoed in de drukkere perioden beter voor het voetlicht brengen bij de gasten die er dan zijn om zo een spreiding van kust naar achterland te realiseren. In de rustigere maanden zijn we juist buiten de regio zichtbaar met het aanbod wat dan passend en aansprekend is. Meer bezoekers in de schouderseizoenen is immers goed voor de leefbaarheid.


Gastheerschap van de Zwinstreek
Gastheerschap is naast bestemmingsmanagement de tweede belangrijke taak van SGZV. Via het Gastheerschap van de Zwinstreek worden gasten en inwoners geïnformeerd en vooral geïnspireerd onze Zwinstreek te ontdekken. Het netwerk bestaat inmiddels uit een 90-tal enthousiaste gastheren en gastvrouwen. Zij zijn de ogen, de oren én de glimlach van onze streek. Wie kan er immers beter zorgen voor een grotere gastbeleving dan onze eigen ondernemers en inwoners? Zij zijn vaak het eerste aanspreekpunt, geven informatie uit eerste hand of uit persoonlijke ervaring. Daar kan geen enkele folder of website tegenop.

Als echte ambassadeurs brengen de gastheren de liefde voor onze streek over. Werknemers uit de horeca, detailhandel, recreatieve sector, producenten en verkopers van streekproducten, maar ook professionele gidsen of vrijwilligers verbonden aan culturele instellingen kunnen deze opleiding volgen. Heb jij ook interesse om gastheer of gastvrouw te worden? Laat het ons weten via ons inschrijfformulier


Inwoners
Voor een regio als de onze, waar toerisme van groot belang is, is voldoende draagvlak onder inwoners een must. Hen meer betrekken bij en informeren over het reilen en zeilen in de sector in West Zeeuws-Vlaanderen is dan ook een belangrijk aandachtspunt van onze stichting. Spreiding van gasten in tijd en plaats draagt positief bij aan de beleving van de eigen inwoners. Het jaarrond aanbieden van een aantrekkelijk vrijetijdsaanbod vergroot bovendien de kwaliteit van leven voor de lokale bevolking, op het gebied van recreëren, wonen én werken.

Wij beschouwen de inwoners als gast in eigen regio. Doordat de inwoners hier alle seizoenen zijn, vertegenwoordigen ze ook nog eens een groot economisch potentieel. Hun betrokkenheid zorgt voor meer deelname aan recreatie. Hun enthousiasme maakt van hen vervolgens ambassadeurs voor onze regio.

Wie is wie
De uitvoering is in handen van Isabel Stragier (marketing), Carlijn Datthijn (social media marketeer) en Ilse de Smit (regiocoördinator). De voorzitter van Stichting Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen is Robert-Jan Calon

Contact
Wil je meer weten over wat we doen en wat we voor elkaar kunnen betekenen? Neem dan contact op via hallo@gastvrijzeeuwsvlaanderen.nl. We zien je graag!